Tik-Toks ware aard

Auteur: 

Datum: 

Categorie:

Er heeft zich een nieuw medium tussen de grote jongens gewrongen: Tik-Tok. De razendpopulaire app is bezig met de wereld te veroveren, maar zoals alles in het leven kan het niet alléén maar positief zijn. Kijk maar naar de carrière van Raymond van Barneveld. Daarom dus: what’s the dark side of Tik-Tok?

tiktok

Als je ouder bent dan achttien, dan is de kans groot dat je de app Tik-Tik nog niet hebt geïnstalleerd. Dat is zeg maar zo’n beetje de maximale leeftijd van de gebruikers. Het zou zo kunnen zijn dat je inmiddels wel de naam wel eens hebt gehoord en dat je nieuwsgierigheid is gewekt. Misschien dat je vervelende zusje of broertje de hele tijd van die filmpjes aan het maken is en dat je bij jezelf denkt: “waar gaat het heen met de jeugd van tegenwoordig?”. Het kan ook zijn dat je dat niet denkt en dat je zelf gewoon een fervent gebruiker bent. Hé, geen oordeel hier!

Tik-Tok is op z’n zachtst gezegd ’ hot op dit moment. De app is maar liefst 1 miljard keer gedownload en dat betekent dat 1 op de 8 menselijke aardbewoners Tik-Tok op zijn of haar telefoon heeft staan. De hele bedoeling van de app is dat je leuke korte filmpjes kunt maken en met elkaar kan delen. Of zoals Tik-Tok zelf op haar website heeft staan: “Our mission is to inspire creativity and bring joy“. En dat willen we natuurlijk allemaal geloven. Maar, zoals de meeste (mannen)zaken in deze wereld lijkt het uiteindelijk altijd te gaan om ‘el dinero’, doekoe of ouderwetse guldens.

Inspirerend of stiekeme stiekemerds?

Tik-Tok mag dan wel een inspirerende missie hebben, een van de core-business van de app is dat ze hun data doorspelen aan andere social media. En ja dat mag, maar niet van kinderen zonder toestemming van hun ouders en überhaupt niet zonder toestemming. Om Tik-Tok te gebruiken moet je 13 jaar of ouder zijn, maar iedereen weet dat zelfs een zeepaard weet hoe hij dat moet omzeilen: simpelweg je geboortedatum aanpassen. Dat betekent dus dat Tik-Tok data van kinderen verzamelt. Foei! Dat vond ook Amerikaanse consumentenwaakhond FTC. Uiteindelijke werd het een schikking en moest Tik-Tok een boete van 5,7 miljoen dollar betalen.

Geen onschuldig app voor kinderen dus. Het voelt allemaal nogal shady. Daarbij komt dat het moederbedrijf van Tik-Tok een Chinees bedrijf is. Daar is momenteel erg veel ophef over omdat grote en belangrijke mensen –  of tenminste dat denken ze – bang zijn dat de Chinese overheid zo heel veel data kan verzamelen over de gebruikers van de app. En ja, dat mag natuurlijk niet want dat is gevaarlijk voor de mannen met macht.

Er gebeurt dus nogal wat onder de oppervlakte. Waar het op het eerste gezicht gewoon een leuke app is waar vooral jonge mensen veel plezier uit halen, zijn tegelijkertijd de grote datamonsters van de 21e eeuw met elkaar aan het strijden. Zo verzamelt een sociaal medium als Facebook al jarenlang de data van zijn gebruikers om deze door te kunnen verkopen voor advetenties.

It’s dus wel all about the money

Als je op Tik-Tok meer dan 1000 volgers hebt, dan kun je een livestream starten. Als je dan écht geliefd bent, dan kunnen je fans je digitale schenkingen geven waardoor je dus gewoon meteen geld kan verdienen. Zo was er Tik-Tok-ster Sebastian Moy die 3,8 miljoen fans heeft en 100 dollar vroeg voor zijn telefoonnummer. Ga maar eens rekenen wat je dan kunt verdienen met een simpele livestream. Wacht maar tot Fabiola Volkers, Gaby Blaaser en Anna Nooshin het medium hebben ontdekt. Die kunnen alvast een goede hark gaan kopen, want flink gaan harken zullen ze!

fabiola volkers
©Instagram Fabiola Volkers

Laatste nieuws

Influencer Jade Anna filmt zichzelf in badkamer na dampende workout (video)

Jade Anna is net klaar met een moeilijke workout en ze laat iedereen haar rode gezichtje zien en haar bezwete ronde vormen...

Juultje Tieleman kleedt zich uit en laat haar twee flinke kussens zien (foto’s!)

Juultje Tieleman heeft haar volgers wederom goed verwend met een prachtige foto van haar achterzijde. 

Lies Zhara test zelf knalroze trillend speelgoed om enorme kloof op te vullen (Foto’s)

Lies Zhara heeft een zeer opmerkelijke promotie gedaan voor een erg spannend product. Ze gaat deze zelfs uittesten voor haar kijkers!