Arme, arme Jan Smit. De man is pas net weer opgewarmd na een burn-out, en werd meteen voor de leeuwen gegooid bij de loting van het Eurovisie Songfestival. Hij zal ongetwijfeld uren aan Champions League en KNVB Beker-lotingen bekeken hebben, maar zoiets is in de praktijk toch lastiger dan je denkt. Tot overmaat van ramp gebruikt het Eurovisie-comité ook nog eens van die verrekt scherpe, irritant verpakte briefjes. [caption id="attachment_59561" align="aligncenter" width="1120"]
Chantal Janzen (l) en Jan Smit (r) tijdens de loting van het Eurovisie Songfestival © Videostil Youtube
Open Up , zo luidt de slogan van het Eurovisie Songfestival dat dit jaar in Nederland gehouden wordt. We zijn in veel opzichten een open volk, maar met kleine kokertjes papier hebben we soms nog moeite.
Wie heeft dan ook besloten om niet de bekende plastic eitjes, maar vlijmscherpe en soms irritant dichtgeplakte kokertjes papier te gebruiken? Alsof die stralende verschijningen van
Chantal Janzen en
Edsilia Rombley al niet voor genoeg afleiding zorgden...
(Tekst loopt door onder foto)
Avondje Champions League
Behalve het tijdstip had deze Eurovisie 'draw' alles weg van een ouderwets avondje UEFA- of FIFA-loting: licht
ongemakkelijk Engels , gefocuste gezichten, een stel beeldschone
vrouwen, en lootjes. Veel lootjes. Terwijl ze in de voetballerij meestal kiezen voor plastic balletjes, moesten
Chantal Janzen en Jan Smit worstelen met 'scrolls'. Heel chic, maar best onhandig en bovendien levensgevaarlijk.
Chantal doet voor
Achteraf zeiden onze presentatoren tegen de microfoon van het AD dat ze precies in de smiezen hadden hoe het allemaal werkte. Toch liegen de beelden er niet om. Vooral Jan leek moeite te hebben met de papiertjes.
Chantal, die het iets sneller onder de knie had, keek soms lachend toe hoe onze favoriete Volendammer vocht met de stroken papier. Elk afgerold exemplaar toverde een opgeluchte blik op zijn gezicht.
Het zat Jan niet bepaald mee: soms was het een tegenstribbelend plakbandje, de andere keer moest het papier nog gedraaid worden, ook vergat hij hier en daar zelf op het papier te kijken. Ondanks al die hindernissen bleef Jan lachen, en was er tussendoor nog best tijd voor een geintje met Chantal. Van binnen zal hij die rolletjes vervloekt hebben.
Paper, kut
Met zo veel snelle handbewegingen in de buurt van lange stroken papier is het natuurlijk vragen om een dikke vette
papercut . Het was Jan bijna gelukt om zich zonder huidscheuren door deze plechtigheid heen te rollen. Helaas gebeurde uiteindelijk het onvermijdelijke. Jan sneed zich lelijk aan een opstandig lootje. Slaat die slogan
Open Up toch nog ergens op. Een klein, maar verraderlijk diep en hevig bloedend smetje op deze vuurdoop voor ons
Eurovisie-trio dus!