Zangeres Bente zorgt voor shock (én tranen) bij Beste Zangers met totaal andere stem

Nieuws
vrijdag, 10 oktober 2025 om 7:00instagram
Nieuw project (58)
De slotaflevering van dit seizoen van Beste Zangers staat in het teken van Laetitia Gerards, de klassiek geschoolde sopraan die normaal in de operahuizen staat. De andere artiesten brengen voor haar een ode, en juist daar verrast Bente Fokkens (24) iedereen. Volgens Laetitia zelf waagt Bente zich in deze aflevering aan een Italiaanse opera-aria. Gerards noemt dat “briljant gedaan, met respect voor de klassieke muziek”, en tipte het zelfs vooraf als hét moment waar nog lang over nagepraat wordt.

Bente blijkt ineens prima operazangeres

Bente is bij het grote publiek bekend als zangeres-songwriter met moderne popsongs. Eerder dit seizoen maakte ze indruk met haar Nederlandstalige bewerking van Cher’s Believe, Kan je me zien, waarmee ze zowel Paul de Leeuw als veel kijkers raakte; het fragment ging breed rond op radio en socials.
Dat ze nu de sprong waagt naar een opera-vertolking is dus een opvallende stijlbreuk. De aflevering draait om Laetitia Gerards, die door AVROTROS wordt geïntroduceerd als een veelgevraagd klassiek zangeres met rollen in opera’s van onder anderen Mozart en Puccini. Bente brengt in dat decor een eerbetoon dat zo dicht mogelijk tegen Laetitia’s wereld aanschurkt. Bente reageert onder de video “DIT WORDT HET ENGSTE WAT IK OOIT HEB GEDAAN”. 

Waarom dit zo’n bijzonder Beste Zangers-moment is

Beste Zangers werkt al jaren met het principe dat artiesten elkaars repertoire heruitvinden. Dit seizoen bestaat de cast uit onder meer Paul de Leeuw, Jacqueline Govaert, Acda en de Munnik, Typhoon, Snelle, Bente en Laetitia Gerards. Binnen die line-up is Laetitia de “vreemde eend in de bijt”, juist omdat zij uit de klassieke wereld komt. Dat één van de pop-/indieartiesten een aria aandurft, onderstreept het idee achter het programma: niet imiteren, maar grensverleggend transformeren.

Hoe Laetitia het zag

In aanloop naar haar eigen aflevering vertelt Gerards dat ze geen idee had “wat de anderen uit [haar] muziek zouden halen”, maar dat de mix verrassend werd, en dat “één iemand zich aan een aria waagde”. Over die poging is ze uitgesproken positief: “Briljant gedaan, met respect voor de klassieke muziek.” Dat “iemand” blijkt Bente, waarmee meteen duidelijk is waarom dit optreden binnen en buiten de studio zoveel nieuwsgierigheid wekt.

Bente is dé hoofdrolspeler bij Beste Zangers

Bente kreeg eerder in het seizoen een eigen aflevering waarin anderen haar werk zongen; Paul de Leeuw maakte daar de meeste indruk met Laat me niet alleen, een moment dat in media breed werd uitgelicht. Ook Bente’s eigen vertolkingen, zoals Kan je me zien, haalden playlists en radio-items. Samen schetsen die momenten het beeld van een artiest die zich van pop naar klassiek durft te bewegen.

Wat Bente hiermee laat zien

Feit blijft: in de Laetitia-aflevering stapt Bente hoorbaar buiten haar comfortzone en zingt ze opera-stijl. Dat is niet alleen een compliment aan de hoofdgast, maar ook een visitekaartje van Bente’s durf in dit seizoen. Wat je smaak ook is: dit is precies het soort risico dat Beste Zangers elk jaar een paar onvergetelijke tv-minuten oplevert.
loading

Loading