House of Villains lijkt nú al meest hysterische realityshow ooit
Het nieuwe RTL-programma House of Villains moet de “ergste” reality-personages samenbrengen in één huis. De eerste beelden laten precies dat zien: scheldpartijen, confrontaties neus-aan-neus en deelnemers die elkaar zonder omwegen de huid vol schelden. In korte teasers vliegen teksten voorbij als “Je bent een fcking leugenaar”*, “Zeg in mijn gezicht wat je wil zeggen dan” en creatief weggepiepte krachttermen. Vuurwerk verzekerd maar niet iedereen is daar blij mee.
Tina Nijkamp zet de hakken in het zand
Televisiekenner
Tina Nijkamp keek mee en ging meteen los op Instagram. Volgens haar past het format totaal niet bij de koers die RTL zegt te willen varen. In haar story’s spreekt ze klare taal: “Zelfs Over de Rooie en De Gouden Kooi waren nog smaakvoller dan dit.” De
tv-baas krijgt het daarbij stevig te verduren. “Peter van der Vorst lijkt echt TOTAAL de weg kwijt. Hoe kun je dit aankopen?” schrijft ze, met screenshots van scheldende kandidaten en het felroze House of Villains-logo ernaast.
Nijkamp prikt vooral de spanning aan tussen de marketing en de werkelijkheid. RTL riep de afgelopen jaren dat tv best positiever, liever en gezelliger mocht. De nieuwe teaser is precies het omgekeerde: een georkestreerde botsing van karakters. Nijkamp vat het zo samen: “Dit is niet Stop hating, maar het JUIST goedpraten. Pfff, wat is dit???” Kortom: als je de “grootste schurken” bij elkaar zet, hóórt dit resultaat erbij maar verkoop het dan niet als feelgood.
Reality als businessmodel: botsen verkoopt
De insteek van House of Villains is helder: cast bewust botsende types, zet ze onder druk en laat de camera’s draaien. De teaser toont close-ups van rollende ogen, een hoofd-tegen-hoofd moment in de tuin en uitspraken die direct met piepjes onschadelijk gemaakt worden. Fans van messcherpe reality zullen smullen; het is pure ‘conflict-tv’ die ratings kan trekken.
Waarom dit schuurt met RTL’s “lieve” koers
Precies daar zit Nijkamps pijnpunt. Als je zelf keer op keer zegt dat je de verharding in media wilt tegengaan, dan is een programma dat draait op ruzie lastig uit te leggen. Door het te vergelijken met beruchte oud-titels “Over de Rooie en De Gouden Kooi” maakt Tina duidelijk dat dit volgens haar nog een stap verder gaat.
Reputatierisico voor Peter van der Vorst
Voor Peter van der Vorst is het een balanceeract: spektakel leveren én je merk bewaken. Met een serie die ruzie verkoopt als format, loop je het risico dat je geloofwaardigheid over ‘positieve tv’ een knauw krijgt. Nijkamps posts maken die spanning zichtbaar en zetten de zender op voorhand in de verdedigingsstand.
De hamvraag wordt: kiest RTL voor het publieksdeel dat van spraakmakende reality houdt, of voor het brede familiepubliek dat juist zachtere televisie verwacht? De teaser lijkt vooral het eerste te bedienen. Het tweede publiek moet nog overtuigd worden dat er achter al dat geschreeuw een verhaal zit.