SBS blameert zichzelf met stiekeme opruiende DM's over House of Villains van RTL

Nieuws
donderdag, 18 december 2025 om 13:02instagram
houseofvillains
Het nieuwe programma House of Villains op Videoland (RTL) zorgt voor opgetrokken wenkbrauwen. Niet alleen vanwege de inhoud, maar vooral omdat er nu een opvallende tegenstelling ontstaat met het imago dat RTL de afgelopen tijd neerzette. RTL nam eerder afstand van reality die vooral draaide om ruzie, gedoe en “negatieve tv” en koos nadrukkelijk voor een ander geluid. Volgens het verhaal dat rondgaat, was dat destijds ook een bewuste koers onder zenderbaas Peter van der Vorst: het roer moest om, er moest meer “positieve” televisie komen.
En juist daarom vinden kijkers House of Villains zo’n plot twist. Het format draait namelijk juist om het tegenovergestelde: deelnemers die bekendstaan als “gemeen” of “berucht” worden bij elkaar gezet, met als doel elkaar uit te dagen, te manipuleren en te saboteren. Dat schuurt, zeker als je als zender eerder hebt benadrukt dat mensen weer “lief voor elkaar” moeten zijn.

“Peilen” via DM’s: Shownews benadert mensen

Alsof dat contrast nog niet genoeg is, duikt er nu nóg iets op dat de boel extra pijnlijk maakt. In een gedeelde screenshot is te zien dat Shownieuws (SBS) mensen via DM benadert met een verzoek om hun mening te geven over House of Villains. In dat bericht wordt uitgelegd dat Shownieuws “een aantal prominenten” vraagt wat zij van een stelling vinden en dat de stelling deze week over House of Villains gaat.
Daarin staat ook een samenvatting van het programma: acht “beruchte realityschurken” in één huis, met als doel de titel van “ultieme slechterik”, en dat ze elkaar gaan uitdagen, manipuleren en saboteren. Het bericht eindigt met de vraag of de ontvanger “met een paar zinnen toelichting” zijn of haar mening wil geven.
juicechannel__'s2025-12-18-9.3.710 story (1)

Opruiend randje

Juicechannel noemt het geen neutraal rondvraagje, maar juist iets met een ondertoon: alsof er actief wordt gehoopt op extra afkraak-momenten. In de gedeelde storytekst wordt het zelfs neergezet als selectieve verontwaardiging en “dubbele standaarden”.
En dáár zit precies de irritatie. Want kijk: dat media programma’s maken over elkaar, elkaar becommentariëren en formats vergelijken, dat gebeurt al jaren. Maar een DM-actie waarin je doelbewust reacties gaat verzamelen over een programma van een concurrent, terwijl je zelf óók bekendstaat om reality waar heus niet altijd alleen maar knuffels en harmonie in zitten, voelt voor veel mensen gewoon… goedkoop.

Extra wrang door verwijzing naar Temptation Island

In dezelfde DM wordt ook de vraag opgeworpen of dit soort “dirt-tv” nog past in deze tijd, “zeker nu ook Temptation Island in 2026 terugkeert”. Dat jaartal maakt het extra opvallend: het suggereert dat de deur naar dit type reality weer verder opengaat, juist nadat eerder het tegenovergestelde signaal werd afgegeven.

Conclusie: SBS maakt zichzelf kwetsbaar

Per saldo komt het er simpel uit te zien: RTL maakt een programma dat haaks lijkt te staan op de eerder gecommuniceerde koers, en SBS/Shownieuws gaat vervolgens achter de schermen reacties “peilen” om er een item van te maken. Mag het? Vast. Staat het netjes? Daar kun je over discussiëren.
Maar één ding is zeker: met dit soort DM’s zet SBS zichzelf vooral in een positie waarin iedereen heel hard terug mag roepen: kijk eerst even in de spiegel.
loading

Loading