Humberto Tan staat bovenop zijn auto voor promo foto
Humberto Tan heeft zichzelf weer in de spotlights gezet deze keer letterlijk. Voor de promotie van zijn programma Gelukkig Hebben We de Foto’s Nog poseerde hij namelijk bovenop zijn auto. Het leverde een opvallende foto op die inmiddels overal rondgaat. De bedoeling? Aandacht trekken, want dat kan het programma wel gebruiken. Humberto straalt zelfverzekerd, alsof hij precies weet dat deze opvallende pose de ronde doet op social media. Of het werkt, moet nog blijken, maar één ding is zeker: subtiel kun je dit niet noemen.
Lage kijkcijfers zorgen voor noodgrepen
Dat het programma wat extra aandacht nodig heeft, is geen geheim. De kijkcijfers vallen tegen en dat betekent dat de makers creatief moeten worden. Heel creatief. Van opvallende promo-shoots tot nieuwe teasers en korte fragmenten op social media: alles wordt ingezet om meer mensen naar de uitzendingen te trekken. De tv-wereld is hard, en als een programma niet meteen pakt, moet je soms wat gekkere dingen doen om die aandacht alsnog binnen te slepen. Humberto lijkt dat inmiddels prima te begrijpen.
Wat is Gelukkig Hebben We de Foto’s Nog?
Het programma Gelukkig Hebben We de Foto’s Nog draait om iconische beelden, bekende momenten en bijzondere verhalen achter foto’s die iedereen kent. Humberto probeert met gasten herinneringen op te halen en context te geven aan kiekjes die een rol hebben gespeeld in de recente geschiedenis. Het is een mix van nostalgie, gesprekken en achtergrondverhalen iets wat op papier interessant klinkt. Toch lijkt het programma nog niet helemaal gevonden te worden door het grote publiek. Misschien omdat de formule nieuw is, misschien omdat de concurrentie stevig is. Of misschien omdat mensen simpelweg iets anders zoeken op de late avond.
RTL Late Night scoort ook niet geweldig
Het is overigens niet het enige
RTL-programma dat het moeilijk heeft. Ook RTL Late Night in dezelfde sfeer van talkshows en studio-tafels weet niet altijd hoge kijkcijfers vast te houden. Het is een terugkerend probleem: talkshows hebben tegenwoordig stevige concurrentie van streamingdiensten, YouTube, podcasts en andere avondvullende content. Mensen kijken anders, zappen minder en kiezen sneller voor on-demand entertainment. Daardoor moeten klassieke tv-formats steeds harder werken om zichtbaar te blijven en dat zie je terug in de cijfers.
Andere RTL-programma's die het zwaar hebben
RTL heeft sowieso meerdere programma’s die niet bepaald bovenaan de kijkcijferlijsten staan. Shows die voorheen flinke cijfers trokken, leveren nu meer in dan gehoopt. Sommige quizzen doen het wisselend, realityprogramma’s scoren alleen als ze echt uitschieters hebben en nieuwe formats worden soms na een seizoen al aangepast of weggehaald. Het laat zien hoe grillig de kijkersmarkt is geworden. De zender probeert veel uit, maar succes is nooit gegarandeerd.