Het is een ware trend op Twitter: #RuinAMovieWithOneWord. De manier waarop dit spelletje gespeeld wordt, is eigenlijk erg eenvoudig. Je neemt de titel van een film, je verandert één woord, en de film wordt daarna zo verschrikkelijk slecht dat je hem niet meer wilt zien.
Twitter is een broedplaats van geniale trollen, die met een dergelijk spel helemaal los gaan. In het kader van de goede voornemens werd The Exorcist omgedoopt tot The Exercise, en Die Hard werd ineens Diet Hard. Deze onschuldige voorbeelden zijn nog maar het topje van de ijsberg. Er zijn ook enkele titels die wat meer op het randje zitten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Schindler’s (Schindler’s List), Alice Cooper in Wonderland (Alice in Wonderland) of Cats. Allemaal films die niet heel goed kunnen zijn.
(Tekst loopt door onder de tweet)
Fantastic Breasts And Where To Find Them #ruinamoviewithoneword pic.twitter.com/3qjT0GpzbU
— Tara Slade (@TaraLSlade) January 6, 2020
Filmparodieën
Het spelletje om een titel dusdanig aan te passen dat de betekenis compleet verloren gaat, is eigenlijk helemaal niet zo nieuw. Het trucje wordt al jarenlang toegepast door makers van een bepaald soort ‘natuur’-films. Door titels een klein beetje aan te passen, weten ze de plots van je favoriete films ineens vies te maken. Zo onteerde ze Edward Scissorhands, zal Avatar (ja, die met die blauwe poppetjes) nooit meer hetzelfde zijn en wordt de parodie van Pirates of the Caribbean soms nog beter gevonden dan het origineel.
Het is zonde dat Nederlandse titels vaak overgeslagen worden bij dergelijke lijstjes. Want ons land kent een heel aantal titels die het erg goed zouden doen in deze branche. Let je even op, Kim Holland? Dan voorzien we je meteen voor een jaarvoorraad aan filmproducties!
Klodder
Voor deze nieuwe natuurfilm hoeft er eigenlijk niet al te veel te veranderen aan het plot. Een arm, luidruchtig gezin dat zich graag bezighoudt met dubieuze zaken vestigt zich in een goede buurt. Het gezin doet lekker wat (of moeten we zeggen wie) ze willen en de buurt spreekt van schande. Dat is, tot op het moment dat het buurmeisje even binnen komt lopen. “Oh buurman, wat doet u nu?” zal ongetwijfeld de sleutelscène van deze film vormen. Wellicht is Tatjana Šimić nu niet meer in staat om de harten van mannelijk Nederland op hol te brengen, maar haar opvolger zal het ongetwijfeld goed doen.
(Tekst loopt door na de afbeelding)
Kuistocht in Spijkerbroek
Voordat Kuistocht in Spijkerbroek werkelijkheid kan worden, moeten er nog wel een aantal dingen aan het script aangepast worden. Zo zal de kuistocht natuurlijk niet door kinderen ondernomen worden, maar door een groep aantrekkelijke volwassenen. Ook zal het doel niet zijn om een stad te bevrijden, maar om een stad te bevredigen. Uiteraard zal de weg naar de beloofde stad niet zonder slag of flink wat stoten verlopen.
Moordlijven
We gaan nog terug naar Dick Maas en zijn producties. De drie miljonairsvrouwen blijven uiteraard centraal staan in deze nieuwe vertolking. Het plot van de film zou wel enigszins bijgeschaafd moeten worden. Een moord in een natuurfilm is natuurlijk alles behalve . De van origine Moordwijven zouden zich meer bezig moeten houden met hun moordlijven, en de manier waarop ze deze in vorm weten te houden. In het origineel vertolkt Hadewych Minis een van de hoofdrollen. Zou ze van ons mogen blijven doen, maar dan wel het liefst een rol zonder tekst. De stem van de Kruidvat is immers niet heel bevorderlijk voor de sfeer.
(Tekst loopt door onder de afbeelding)
De Ontdekking van de
De Ontdekking van de is gebaseerd op Harry Mulisch zijn magnum opus; zijn grootste stuk. Net als het origineel zou in De Ontdekking van de sprake moeten zijn van een raamvertelling: aan de hand van diverse scènes leren we door de geschiedenis heen hoe de genots-staaf ontdekt wordt. Vervolgens zien we hoe lang gedacht werd dat de hèt medicijn tegen hysterie was, om aan het einde uit te komen bij het stukje kunststof dat bij menig vrouw in het nachtkastje verstopt zal liggen.
Spermoza
De film Penoza is de climax van vijf seizoenen lang op het puntje van je stoel zitten. Centraal in onze parodie staat eveneens de Zwarte Weduwe, een ongenadige schoonheid die een dodelijke geschiedenis heeft. Nadat ze weer een nieuw slachtoffer heeft gemaakt, belandt ze in de gevangenis. Aldaar moet ze zich weten te weren tegen een hoop harde criminelen, die haar familie en geliefden bedreigen. Één ding is zeker, de Zwarte Weduwe kan haar borst nat gaan maken. Wie die rol volgens ons het beste kan spelen? Misschien Katja Schuurmans wel? Ze kan zich in ieder geval in vele bochten wringen.