Heugelijk nieuws voor Songfestivallers: onze kansen zijn na de release van het nummer verdubbeld! De kans dat Jeangu Macrooy wint Grow s van 1 naar maar liefst 2 procent! Door een groei van 100% mag Nederland zich de grootste stijger bij de bookmakers noemen. Terugkijkend op de dag van de release van de Nederlandse inzending voor het Songfestival, mag je best even applaudisseren voor de marketing minds achter het nummer Grow . Zanger Jeangu Macrooy zou zijn nummer ‘primeuren’ bij De Wereld Draait Door . Op de ochtend voor de avond van Macrooys primeur, liep dat toch even anders.
Apple Music gooide de single al in de vroege uurtjes online, en ook de clip stond kort op Youtube. De video-website moest de video daarna snel weer offline halen wegens ‘auteursrechtelijke bescherming van de AVRO/TROS.’
Ge-ni-ale marketing, pik
Welke marketinggoeroe hier de complimenten voor mag krijgen? Joost mag het weten. De verantwoordelijke(n) kunnen in ieder geval veren in hun reet steken en als een pauw een rondje door de stad lopen.
Want of we hier te maken hebben met een bewussie, of dat dit om een dom foudtje gaat: het resultaat mag er zijn. De Nederlandse kansen hebben een 100% groei doorgemaakt. We zijn namelijk van één naar twee procent kans op de eindoverwinning gesprongen. Een sterk staaltje ‘huub, huub, huub - marketingtruc’.
Het volgende lek?
De vraag die heel Songfestivalminnend Nederland zich vast en onzeker afvraagt: hoe kunnen ‘wij’ ervoor zorgen dat deze trend doorgezet wordt. Van één naar twee procent lijkt niets, maar wanneer je door een strategisch lekje die twee procent óók weet te verdubbelen, dan wordt het interessant.
Ter vergelijking: topfavorieten IJsland (12%) en Litouwen (10%) staan op eenzame hoogte. Maar de rij daaronder (8% kans tot 3% kans) valt natuurlijk veel winst te behalen. Met andere woorden: Nederland heeft nog twee lekjes nodig om zich écht bij de topfavorieten te voegen.