Wie Gwen van Poorten en Geraldine Kemper volgt, weet: als deze twee iets willen bereiken, doen ze dat met humor, en met vol gas. Op Instagram verscheen een kort filmpje met het woord “WANHOOP” groot in beeld. De twee presentatrices trekken tegelijk hun shirts een stuk omhoog, terwijl fruit-emoji’s (kiwi’s en kersen) strategisch geplaatst zijn. Het resultaat: een speelse, komische teaser die maar één doel lijkt te hebben, aandacht genereren en hulp mobiliseren. Gwen en Geraldine laten zich zien
De reel (geplaatst op het account van @gwenvanpoorten en zichtbaar geliket en becommentarieerd door @geraldine_kemper) is simpel en effectief. Geen lange uitleg, wel een duidelijke boodschap: we hebben jullie nodig. Dat blijkt ook uit de reacties onder de video: volgers en collega’s schrijven dingen als “Succes met zoeken” en “Hahaha geweldig”. Het is die typische Gwen-en-Geraldine-mix van tongue-in-cheek en no-nonsense: luchtig brengen, serieus om hulp vragen.
Makers met een groot bereik
Beiden zijn bekende tv- en podcastmakers. Ze bouwden de afgelopen jaren een trouwe achterban op, onder meer via hun podcast samen en via uiteenlopende televisie- en onlineprojecten en weten precies hoe social media werkt. Een reel met humor en een bold visueel haakje is dan hét middel om in één keer heel veel mensen te bereiken. Dat de emojicover een knipoog is, spreekt voor zich: brutaal, maar netjes binnen de Instagram-regels.
Waarom dit kijkers trekt
Het internet scrolt, humor stopt de duim. De korte video geeft geen ellenlange context, maar triggert. Je wilt meteen weten: hulp waarbij? Precies zo vergroot je bereik: mensen klikken door, delen, of reageren met tips. Het scheelt dat de toon zelfspot ademt; de twee nemen zichzelf niet te serieus, en dat nodigt uit om mee te doen in plaats van alleen te kijken.
Reacties en dynamiek
Op het screenshot dat circuleerde, zijn vooral positieve, aanmoedigende reacties te zien. Volgers schrijven dat ze het “geweldig” vinden en wensen succes. Zo’n comment-stroom doet twee dingen: hij duwt de reel verder het algoritme in én hij creëert een gevoel van gezamenlijke actie. Voor makers die iets gedaan willen krijgen, of het nu gaat om tips, ideeën of simpelweg extra ogen – is dat goud waard.
Communicatie met een knipoog
De titel boven de reel, “WANHOOP”, is bewust over de top. Het frame van “we doen álles voor hulp” is een klassieke Gwen-en-Geraldine-grap: net een stap verder, maar nooit ordinair. De fruit-emoji’s zijn daarbij niet alleen censuur, maar ook comedy-props. Het is de visuele versie van een knipoog; iedereen snapt het spelletje.