Wanneer je in de supermarkt staat en naar een tros bananen kijkt, dan zie je niet meteen een kunstwerk. Toch blijkt er niet meer dan een banaan en ducttape nodig om meer dan 100.000 euro op te leveren. Eén probleem leek niet ingecalculeerd: hongerige expositiebezoekers.
Kunstenaars zijn over het algemeen wandelende dagdromers. Mensen die leven tussen het hier en het nu en de wereld door andere ogen proberen te bekijken. Waar je vroeger nog moest kunnen schilderen, schrijven of beeldhouwen, hoef je tegenwoordig louter je publiek te kunnen verbazen. Dat kun je wel overlaten aan Maurizio Cattelan, de maker van het banaan kunstwerk Comedian .
Banaan + ducttape = kunst
Maurizio is bijna zestig jaar en heeft zijn leven toegedicht aan het maken van kunstwerken. De kunstenaar is een koning in het maken van satirische werken. De inspiratie voor de Comedian - zoals hij de geducttapete banaan noemt - komt uit verschillende schilderijen die Maurizio de afgelopen jaren bezocht. Meer wilt - of als je een dikke joint gerookt hebt in een land waar dit niet gedoogd wordt: kan - de beste man niet prijsgeven.
Dat mysterie werd in de nacht van zaterdag op zondag (Nederlandse tijd) alleen maar mysterieuzer. Waar je in de supermarkt maximaal vijftig cent voor een banaan betaalt, blijkt dit stukje fruit met ducttape aan een witte muur plots véél meer waard. Tijdens de expositie van Comedian, dat in een kunstgalerie in de Amerikaanse stad Miami te zien is, betaalde iemand dik 100.000 euro om eigenaar te worden van dit steeds verder rottend stukje fruit.
Datuna eet banaan Cattelan
En wat is er nóg rotter dan een bruine, bijna vloeibare banaan? Zo'n rotte banaan opeten. Maar goed: een banaan van 100.000 euro, móet wel lekker smaken. Ten minste, zo dacht een collega van Maurizio er over. Hij haalde de ducttape los, nam de banaan van de muur en begon deze lekker op te peuzelen.
Onder het mom van 'Hungry Artist' (hongerige kunstenaar) weet David Datuna een sterk staaltje 'de een zijn dood is de ander zijn bananenbrood' toe te passen. Wat precies de gevolgen zijn van deze actie, is onbekend. Van Fair Trade lijkt hier in ieder geval geen sprake, helemaal niet als je degene bent die amper 24 uur geleden nog ruim €100.000 neertelde om eigenaar te worden van het kunstwerk.
Datuna lijkt zich echter een vis in het water te voelen voor het oog van de talloze telefooncamera's die deze 'Hunry Artist' vereeuwigden. Dat gaat misschien iets té gemakkelijk. Helemaal als je nagaat dat een andere versie van Comedian (in totaal zijn er 3 versies van het kunstwerk) nog 'te koop' wordt aangeboden.
De ware Comedian
Of is dit de bevestiging van de ware aard van
Comedian? Het lijkt natuurlijk een grap die zelfs op
1 april nog origineel is: je kunstwerk als een 'grap' op de markt brengen en er nog flink voor betaald krijgen ook. Aan de andere kant: zónder de honger van Datuna, dachten wij bij het horen van de naam
Comedian louter aan mensen die door middel van grappen bepaalde situaties aankaarten.
Dat je deze tekst tot en met deze zin hebt gelezen, laat zien dat het doel van de kunstenaar bereikt is. Want kunst is in veel opzichten een mysterie, helemaal gezien de hoge bedragen die er voor werken betaald wordt. Dat mysterie wordt door deze 'Hungry Artist' alleen maar groter.
Toch is Datuna niet de enige artiest met een knorrende maag. Elke kunstenaar is hongerig naar succes. Om het vroeger te kunnen maken als kunstenaar, moest je talent en een héél precieze pols hebben. Vandaag de dag hoef je daarvoor dus alleen een banaan aan een muur te plakken met ducttape. Dat contrast lijkt voor een kunstenaar als Maurizio Cattelan in één beeld samen te vatten: als komiek kun je het nog maken in deze (kunst)wereld, de rest wordt verslonden als een fruitstuk. Wat hij daar, afgaande op zijn inmiddels wereldberoemde creatie, van vindt? That shit is bananas.