Heb jij de knoop doorgehakt en besloten dat je met jouw geweldige idee of skill aan de slag gaat? Of je nu gaat freelancen of het samen doet met een compagnon; bij een succesvol bedrijf hoort een sterke bedrijfsnaam. Loop jij al een tijdje met eentje in je hoofd rond? Dan hebben wij een aantal zaken waar jij op moet letten op een rijtje gezet.
Goed gevoel is pas het halve werk
Wanneer je zelf een overtuigend goed gevoel hebt bij de naam, ben je al een stap dichterbij. Toch moet je hier wel éxtra zeker van zijn, als je weet dat de naam in alles wat je doet - van logo, email, website tot factuur - terugkomt.
Is jouw bedrijfsnaam geen absolute tongbreker en kom je er ook, na wat linguïstisch onderzoek gedaan te hebben, in andere landen goed mee weg? Is de naam niet misleidend en maakt het duidelijk waar je bedrijf voor staat? Misschien ga je wel liever voor een abstracte naam, bedenk dan een pakkende ondertitel. Maar onthoud altijd; des te simpeler, des te beter. Je wil immers dat de naam makkelijk onthouden wordt.
Check de domeinnaam
Een domeinnaam is ontzettend belangrijk; het is niet alleen je online adres, maar ook je online-identiteit. Wanneer je van plan bent een website te bouwen en een zakelijk e-mailadres aan te maken; dan moet je een
domeinnaam kopen . Doe daarom altijd al snel een domeincheck, zodat je weet of de naam nog vrij is - alleen dan kan je ermee aan de slag. Is de domeinextensie .nl al bezet? Check dan de mogelijkheden bij .com, .net, .eu en .nu. Vaak zijn er veel variaties mogelijk voor slechts een kleine prijs. Neem er een
goedkope webhosting bij en je zit gebakken met jouw splinternieuwe nieuwe website.
Check het Handelsregister
Je domeinnaam is nog beschikbaar, yes! En dan kom je er wellicht achter dat er al een ander bedrijf bestaat met dezelfde naam. Daarom gaan deze twee stappen hand in hand. Check altijd het Handelsregister wanneer je een toffe naam in gedachte hebt. Is de naam al bezet? Ga dan voor een volledig andere naam, of een die dusdanig verschilt van de naam die al bezet is. Wanneer je naam te veel lijkt op de al bestaande naam, kan het bedrijf je aanklagen. En dat is het soort probleem waar je écht niet op zit te wachten!
Test de naam
Leg de naam aan zoveel mogelijk verschillende mensen voor. Wanneer je praat over je toekomstige onderneming, gebruik je alvast de naam. Zo kun je zelf erachter komen of ie goed klinkt, maar ook jouw omgeving creëert er een gevoel bij. Onderzoek of de naam aanslaat bij jouw doelgroep - zo ja: dan heb je een go!