Het lijkt erop dat Het Perfecte Plaatje bij een deel van de kijkers inmiddels niet meer voor enthousiasme zorgt, maar juist voor zuchten. Na een recente story van Juicechannel over het nieuwe seizoen van het programma, stroomden de reacties volgens het kanaal massaal binnen, en opvallend genoeg kwamen veel mensen met ongeveer dezelfde boodschap: ze zijn er klaar mee. Juicechannel schrijft dat kijkers het programma “zat” zijn en dat ze het steeds “eentonig” en “voorspelbaar” vinden worden. De kern van de kritiek: er zouden inmiddels zoveel seizoenen zijn gemaakt dat het concept voor sommigen uitgewerkt voelt. In plaats van verrast te worden, weten mensen al precies hoe het gaat lopen.
“Ze blijven maar hetzelfde concept recyclen”
In de story wordt het gevoel van herhaling letterlijk benoemd. Juicechannel stelt dat mensen vinden dat de makers “maar hetzelfde concept” blijven recyclen. En als er dan iets nieuws bijkomt, is het volgens de reacties ook vaak weer een variant op hetzelfde: “standaard weer met BN’ers”.
Dat is natuurlijk ook precies waar het programma op drijft: bekende Nederlanders die een fotografie-uitdaging aangaan. Maar juist dát element, wat ooit de charme was, lijkt bij sommige kijkers nu eerder een reden om af te haken.
Kijker haakt af: “Suffe boel”
In de story deelt Juicechannel ook een screenshot van een reactie die ze binnenkregen, en die is behoorlijk duidelijk. Een kijker schrijft: “Hopelijk wordt dat een beter seizoen dan het seizoen dat nu op
tv is. Ben voor het eerst afgehaakt. Heb alle seizoenen gekeken maar dit seizoen, wat een suffe boel”.
Dat is geen milde feedback, maar een echte ‘ik ben er klaar mee’-boodschap. De kijker zegt zelfs dat dit de eerste keer is dat hij of zij is afgehaakt, terwijl eerdere seizoenen blijkbaar wél werden gevolgd. Juist dat maakt de reactie interessant: het is niet iemand die het programma toch al niks vond, maar iemand die het altijd keek en nu afhaakt.
Juicechannel ziet hetzelfde patroon terug
Juicechannel geeft aan dat ze “echt massaal dezelfde reactie” binnenkregen. De toon is dus niet: één losse klager, maar eerder een bredere irritatie bij een groep volgers. Als je dan ook nog een DM krijgt waarin iemand letterlijk zegt dat het een “suffe boel” is geworden, dan heb je als programma toch een klein alarmsignaaltje te pakken.
In hun eigen reactie onder de DM schrijft Juicechannel bovendien: “Het wordt ook wel een beetje teveel van hetzelfde hè”. Daarmee sluiten ze zich duidelijk aan bij het sentiment: het format begint te voelen als herhaling.
Vermoeidheid door succes
Feitelijk weten we op basis van de story vooral dit: er is een nieuw seizoen aangekondigd, en daarop kwamen veel reacties binnen waarin kijkers klagen over voorspelbaarheid en herhaling. Het programma is blijkbaar zó lang aanwezig dat een deel van het publiek “formatmoe” wordt.
Of dat betekent dat Het Perfecte Plaatje daadwerkelijk kijkers gaat verliezen, valt op basis van deze ene story niet te bewijzen. Maar dat er een groep kijkers is die het zat is en daar ook hardop over klaagt? Dat staat na deze reacties wél vast.