Klaar voor een stukje internet-nostalgie? Doe als voorzorgsmaatregel wel even je oordoppen in. Rebecca Black, bekend van haar nummer 'Friday', klonk namelijk als een krolse kat toen ze haar zangcarrière lanceerde. Dat liedje bracht haar wereldwijde bekendheid, maar ook een boel ellende. Toch heeft de inmiddels 22-jarige Amerikaanse sindsdien enorme stappen gemaakt...
It's Friiiday, Friiiday, gotta get down on Friiiday - de kans is groot dat dit nummer ergens in 2011 per ongeluk je hoofd binnendrong. De bak stront die jeugdig zangeresje Rebecca Black over zich heen kreeg na het uitbrengen van de song met bijbehorende clip was toentertijd best grappig.
Toch treft de zangeres weinig blaam, leert de wereld later. Het heftig bekritiseerde liedje werd geschreven en geproduceerd door professionals die hun muzikaliteit thuis hadden gelaten die dag. Rebecca, een piepjonge California Girl met rijke ouders en een droom om zangeres te worden, werd het slachtoffer van deze offday.
Friday: vierduizend dollar
Je leest het goed. De ouders van Rebecca hebben bakken geld betaald voor het liedje. Ze klopten aan bij de producers, en mochten uit twee juweeltjes kiezen. De ene, 'Super Woman' genaamd, ging over volwassen relaties en paste dus niet bij de toen 13-jarige Rebecca. Alsof het voorbestemd was kregen de Blacks dus Friday tot hun beschikking. Wisten zij veel dat ze zojuist vierduizend dollar voor het 'slechtste lied ooit' betaald hadden...
Eind goed, al goed
De liedtekst, de vocalen, de autotune, de clip: alles aan 'Friday' is audiovisuele marteling. Hoe een 13-jarige Rebecca met 3,6 miljoen dislikes omging? Niet. Ze kwam in een depressie terecht, werd gepest op school en nageroepen op straat. Na deze keiharde kennismaking met de meedogenloze kant van het internet heeft Rebecca de boel toch nog om weten te keren. De hele hype leverde haar namelijk 1,6 miljoen
Youtube-abonnees op. En dat is een mooi 'startkapitaal', zelfs als je enige wapenfeiten het 'allerslechtste lied ooit' en diens opvolger 'Saturday' zijn.
De aanhouder wint: Rebecca gebruikte haar grote bereik slim, en bleef aan de weg timmeren. Met succes. Ze verdient namelijk haar boterham als zangeres/vlogger. De brunette pakt het tegenwoordig gelukkig iets slimmer aan. Haar zangtechniek is beter, haar autotuneknop werkt beter, en haar uh... imago is ook enorm gegroeid. Het duurde een paar jaar, maar die duimpjes omlaag van toen wijzen nu allemaal fier naar boven. Of dat terecht is? Oordeel zelf: