Het hoort bij acteurs. Hun hele carrière lang hengelen ze naar erkenning. En het is nooit genoeg. Twee Gouden Kalveren op de schoorsteenmantel? Dan maar dromen van een Emmy, misschien wel een Oscar. Of van een Loden Radioleeuw voor 'meest irritante reclame' natuurlijk. Hadewych Minis heeft van die laatste - onbedoeld - haar levenswerk gemaakt. Dit jaar maakt de blonde actrice wéér kans op deze prijs... Eén, PLUS één gratis!
Hadewych Minis is een vrouw met veel goede kanten. Ze is serieus film-, tv- en theateractrice, cabaretière, zangeres en muzikant. Haar andere, duistere kant kennen de meeste mensen niet. Ze is namelijk al járen 'stiekem' de stem van Kruidvat! Je verwacht het niet, maar
zij is dus verantwoordelijk voor die dodelijk irritante schreeuwreclames op radio en tv! Nu je weet dat er een buitengewoon mooi gezicht aan die stem vast zit, hopen we een beetje van die ergernis weg te nemen...
Hadewych gaat voor Lood
Waar een Gouden Kalf in Nederland de hoogst haalbare prijs is voor acteurs, ligt het in de reclamewereld anders. De beste reclames kunnen een Gouden Loeki winnen, maar ook de slechtste of meest irritante reclames maken kans op een prijs: de 'Loden Leeuw'. En omdat negatieve aandacht in dat wereldje ook zéér bruikbaar is, maakt het vaak niet uit of je de ene of de andere prijs wint. Je gaat bijna denken dat sommige bedrijven hun reclames expres zo irritant mogelijk maken!
Kruidvat stuitte 'per ongeluk' op hun winnende formule toen ze Hadewych Minis zo'n tien jaar geleden vastlegden als hun stem op radio en tv. De actrice bleek op zo'n opvallende, schelle en vooral irritante manier over kortingen te kunnen roepen, dat iedere luisteraar ineens 'n mening had over die strontvervelende reclames van de drogisterijketen. Ook het afgelopen jaar kon de voormalig
Wie is de Mol?- winnares weer rekenen op een flinke bak kritiek, vooral via Twitter. 'Kutstem', 'pijn aan de oren', 'schreeuwlelijk'... Het is maar goed dat veel mensen niet weten aan welk adres ze hun gescheld kwijt kunnen!
Sell-out
Als je Hadewych vraagt naar haar werkzaamheden voor Kruidvat, is ze positief en dankbaar. Al helemaal omdat de omzet van Kruidvat alleen maar gegroeid is sinds ze er werkzaam is. Voor Hadewych is het sowieso de best mogelijke 'sell-out' ooit. Ze verdient er een zeer aardig zakcentje voor, en hoeft niet eens met haar kop in beeld. Zo kan ze haar échte, vaak serieuze werk blijven doen zonder dat ze - zoals dat wél bij Albert Heijn's Harry Piekema het geval is - door iedereen als 'die blonde van Kruidvat' gezien wordt.
Stemmen dus!
Dit jaar is Hadewych voor de tweede keer in haar Kruidvatcarrière genomineerd voor de Loden Leeuw. Haar prijzenkast staat vol met vrijwel alle acteer-awards die er in Nederland te winnen zijn. Maar deze speciale prijs ontbreekt nog. Ruim tien jaar lang zorgen voor onophoudelijke oorpijn, het liefst meer dan één keer per reclameblok - het is een prestatie op zich. Ze verdient 'm dus! Stemmen kan op de site van
Radar .
Gonst die stem toch nog door je hoofd? Kijk dan gewoon even diep in die mooie ogen. Op zo'n vrouw kan je toch onmogelijk boos blijven?