'Bud' is minder spannend van smaak, maar drinkt wel lekker door. Binnenkort ook bij voetbalclub
Ajax te verkrijgen...
Hoe krijg je als biermerk voet aan de grond in een land waar al een enorme bierindustrie zit, en waar ook regelmatig met volle teugen genoten wordt van Belgisch en Duits bier? Vraag het aan Budweiser!
Rood en wit wordt kampioen
De wereldberoemde Amerikaanse bierbrouwer probeert het bier met de iconische rood-witte label vanaf dit jaar ook in Nederland te verkopen. Da's geen makkelijke taak. Ten eerste moet de marketing goed in orde zijn. Maar hoe krijg je met al die honderden (waaronder véél lekkerdere) andere merken nou de aandacht van de Nederlandse bierdrinker? Via volkssport #1 natuurlijk:
voetbal! Budweiser is op veel internationale sportevenementen, bijvoorbeeld het WK voetbal, al hoofdsponsor. Ze hebben nu ook een ingang bij Ajax (ook rood-wit) gevonden, waardoor fans van de grootste club van Nederland vanaf komend seizoen al 'Bud' drinken. Gooi er een flitsende reclamecampagne tegenaan (laat dat maar aan die Amerikanen over), en je bent als biermerk in beeld!
We zeggen 'Bud', want de volledige merknaam is in Europa lastig te gebruiken. Het 'originele' Tsjechische biermerk, Budweiser Budvar, zorgt er namelijk voor dat het Amerikaanse merk met een verkorte naam de Europese biermarkt moet bestormen. In een land waar Budweiser sowieso nog geen gearriveerde naam is maakt dat weinig uit, lijkt ons.
Doortank-biertje
Smaak bespreken we het laatst. Hoe graag we als Nederlanders namelijk ook beweren van écht lekker, smaakvol bier te houden... We drinken nog steeds voornamelijk Heineken! Budweiser staat, net als Heineken, niet echt bekend om z'n unieke smaak, maar dat helpt misschien juist mee: het is een ideaal 'instapmodelletje' - niet te bitter, geen gekke smaken, niet te zwaar. Een perfect doortank-biertje dus. En doortanken, daar zijn we in Nederland best goed in!