Gisteren werd de luchtverkeersleiding op de Amsterdamse luchthaven Schiphol opgeschrikt door een incident. Een vliegtuig van de luchtvaartmaatschappij Air Europa dat op het punt stond om te vertrekken, verstuurde een melding van een unlawful interference.
– Kaping gaande
— Guido (@envirosec) 6 november 2019
– Eisen opstijgen vliegtuig
– Paniek aan boord
– Arrestatieteams onderweg
– F16 boven Schiphol bijna.
Dit vliegtuig zal Schiphol niet verlaten. F16 onderweg voor eventuele onderschepping. #Schiphol
In spreektaal betekent dat zoveel als: ‘stront aan de knikker’. Schiphol ging deels op slot, en de internettrollen op Twitter begonnen overuren te draaien.
Hysterie
Goed, een dag later is alle hysterie grotendeels voorbij en kunnen we weer verder met de orde van de dag. Het bleek dat de piloot – tijdens de uitleg aan zijn collega-in-opleiding – een foute code ingevoerd had, waardoor alle toeters en bellen gingen rinkelen. Hoe het precies kon gebeuren, wordt nog uitgezocht door de Koninklijke Marechaussee. Maar wij hebben wel zo onze vermoedens wat zich daar afgespeeld heeft in de cockpit.
Eerste dag als piloot:
— Jaël (@JaelLeonaJulia) 6 november 2019
“En waar is dit knopje voor?”
🙊#Schiphol
Liefdesleven
Piloten worden er wel vaker van beticht een wild liefdesleven te hebben. Wellicht ontving een van de piloten net een melding van Tinder, dat hij een nieuwe match in Amsterdam had. Of wellicht was hij net bezig om zijn liefje in Madrid – want dat was de bestemming van het vliegtuig – te vragen haar landingsbaan vast voor hem vrij te maken.
Of het handig is dat de code om zijn telefoon te ontgrendelen hetzelfde is als de alarmcode van het vliegtuig valt te betwisten. Hoe dan ook, volgende keer zal hij zijn telefoon bij het zien van het vliegveld al op vliegtuigmodus zetten.
Thuisbezorgd
Een andere optie is dat de piloot alvast een pizzaatje, sushi of een burger aan het bestellen was voor thuis. De vlucht tussen Amsterdam en Madrid kost ongeveer een uurtje of twee en een half. En het is gewoon lekker om thuis te komen na een lange werkdag en begroet te worden met een lekker warme maaltijd.
Dus, wellicht besloot hij om zo vlak voor ‘ie zijn telefoon uit moest zetten, nog even snel een bestelling te plaatsen. Per ongeluk de pincode op het verkeerde apparaat invullen en je gaat de spreekwoordelijke boot in. Nu is het vooral te hopen voor de piloot dat hij nooit zijn pinpas kwijtraakt, want de code 7500 is al zo’n beetje in elk nieuwsartikel genoemd.
Lingo is wel actueel vanavond trouwens #Schiphol pic.twitter.com/g5RGGGNnEw
— Leon van Turnhout (@LvTurnhout) 6 november 2019
Met de schrik vrij
Uiteindelijk is het dus allemaal met een sisser afgelopen. Er is niemand gewond, de hulpdiensten hebben een ongeplande oefening gekregen voor in noodsituaties en de stagiaire in kwestie zal nooit van zijn leven meer vergeten wat er gebeurt wanneer de code 7500 in een vliegtuig gebruikt wordt. En of de piloot in kwestie gestraft gaat worden? Het lijkt er niet op. De beste man is vooralsnog ready for take-off.
Kaping vliegtuig #Schiphol blijkt een geintje van de piloten. Kapingsalarm kwam binnen na intoetsen van code B100… pic.twitter.com/crdIsC5bPE
— Calimero (@CALIMER_O_) 6 november 2019